Równowaga kwasowo-zasadowa

lemon-50348_1280

Równowaga kwasowo-zasadowa pozwala na zachowanie harmonii w naszym organizmie. Długotrwałe zakłócenie homeostazy prowadzi do poważnych konsekwencji zdrowotnych i wybitnie skraca nasze życie. Nasze ciało zawsze reaguje na braki lub nadwyżki. Jeśli jest nam za gorąco to wytwarza pot, jeśli za zimno to pojawia się „gęsia skórka”. Podobnie dzieje  się w przypadku,  gdy nasza dieta jest np. zakwaszająca. Uruchamiane są procesy, które doprowadzają do zrównoważenia. Jednak długotrwałe przyjmowanie produktów kwaśnych powoduje kwasicę. Jeśli zostaną uszkodzone organy regulujące np. płuca czy nerki wtedy dochodzi do odkładania nadmiaru kwasów w tkankach. Wówczas mamy do czynienia z kwasicą jawną, która znajduje odzwierciedlenie w pomiarach pH krwi. Jednak, gdy regulatory zostaną tylko osłabione pojawia się kwasica utajona, która zaburza działanie  mechanizmów buforowych krwi. Aby wspomóc ich działanie uwalniane są minerały z kości co dalej prowadzi do osteoporozy.Następstwem kwasicy utajonej może być zwyrodnienie stawów, dna moczanowa, cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, kamica nerkowa, nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu immunologicznego. Komórki rakowe doskonale rozwijają się w środowisku kwaśnym, a zdrowe giną. Dlaczego  tak silnie skupiam się na zakwaszeniu organizmu? Nasz obecna dieta  jest silnie zakwaszająca. Uważa się, że idealny stosunek produktów alkalizujących do kwasotwórczych powinien wynosić 80% do 20%. Dlatego warto zwrócić uwagę co jemy na co dzień. Niekoniecznie smak świadczy o odczynie np. cytryna ma smak kwaśny, a odczyn silnie zasadowy. Dlatego warto rozpocząć dzień od szklanki ciepłej wody z cytryną.

Produkty wysoko kwasotwórcze pH 5, 9 – 5, 0
  • mięso: wieprzowina, wołowina, jagnięcina, sarnina, drób: indyk, kurczęta
  • budynie, dżemy, galaretki
  • cukier biały, brązowy i produkty zawierające cukier
  • kawa
  • czarna herbata
  • czekolada
  • biały ryż
  • sery żółte
  • biała mąka i produkty pochodne np. makarony, ciastka
  • sól kuchenna
  • napoje gazowane
  • drożdże
  • słodziki
  • ocet spirytusowy
  • lody
  • piwo
Produkty średnio kwasotwórcze pH 6, 9 – 6, 0
  • ryby
  • kiełbasy i wędliny
  • owoce morza
  • sery pleśniowe
  • sos sojowy
  • chleb żytni
  • makaron pełnoziarnisty
  • jaja gotowane na twardo
  • ryż basmati i brązowy
  • jogurty słodzone
  • wino
  • soki owocowe z cukrem
  • ketchup, majonez
  • płatki zbożowe
  • ziemniaki gotowane
  • płatki kukurydziane
  • orzeszki ziemne
Produkty słabo kwasotwórcze pH do 7, 0
  • twaróg
  • soczewica,  ciecierzyca, sucha fasola
  • borówki, żurawina, śliwki świeże i suszone
  • makaron sojowy
  • orzechy włoskie, laskowe i nerkowce
  • nasiona słonecznika, dyni
  • kasza gryczana
  • otręby
  • fruktoza
  • chleb razowy pełnoziarnisty
  • musztarda
  • kakao
  • mleko krowie homogenizowane
  • mąka orkiszowa i produkty pochodne
Produkty neutralne pH 7, 0
  • masło
  • śmietana
  • jogurt naturalny
  • oleje roślinne
  • margaryna
  • mleko krowie
Produkty wysoko zasadotwórcze pH 9, 0 do 8, 1
  • warzywa: cukinia, szpinak surowy, sałaty liściaste, boćwina, czarna rzodkiew,  pietruszka, szparagi
  • świeże soki warzywne pozbawione cukru
  • owoce: dynia, cytryna, kiwi,  gruszka, mango, marakuja, papaja, arbuz i ananas
  • świeże soki owocowe bez cukru
  • suszone owoce: daktyle, rodzynki, figi
  • grzyby: prawdziwki, kurki
  • stewia
  • wodorosty morskie
  • pieprz cayenne
  • trawa jęczmienna, pszeniczna
Produkty średnio zasadotwórcze pH 8, 1 do 7, 1
  • warzywa:  czosnek, jarmuż, sałata, marchew, kapusta, brokuły, buraki, seler, pomidory, chrzan, fasolka szparagowa, kalarepa, szczaw,  gotowany szpinak, pasternak, kukurydza świeża, ziemniaki w mundurkach
  • owoce: jabłka, banany, porzeczki, jabłka, jagody, świeże figi,agrest, mandarynki, brzoskwinie, maliny, truskawki, awokado, winogrono, pomarańcze, melon, nektarynki
  • kasza jaglana
  • świeże zielone zioła
  • syrop klonowy
  • świeży imbir
Produkty słabo zasadotwórcze pH do 7, 0
  • warzywa: karczochy, brukselka, ogórki, bakłażan, kalafior, por, cebula, roszponka,oliwki, kiełki pszenicy i orkiszu
  • owoce: wiśnie,  rabarbar, czereśnie
  • zielona herbata
  • miód naturalny
  • sól morska
  • przyprawy
  • mleko kozie, sojowe
  • sezam, soja
  • tofu
  • oliwa
  • migdały
  • maślanka
Jakie mogą być objawy zakwaszenia organizmu?
  • bóle i zawroty głowy
  • niestrawność
  • ciemne kręgi pod oczami
  • częste przeziębienia
  • zawroty głowy
  • nudności
  • gorycz lub kwas w ustach
  • wysuszona skóra, wypadanie włosów
  • wahania nastrojów
  • ogólna nerwowość
  • bóle stawów i mięśni

Jesteś wielkim fanem kawy? Nie możesz rozpocząć dnia bez niej. To dla Ciebie jest ten przepis.

coffee-390668_1280

Kawa gotowana

Nie zakwasza organizmu, ma naturę rozgrzewającą i łagodniejszy smak. Pobudza całe ciało, poprawia przemianę materii, likwiduje migreny, napięcia przedmiesiączkowe, łagodzi zgagę i bóle zmęczeniowe.

Składniki:

  • kawa naturalna (1-2 łyżeczki)
  •  szczypta imbiru
  •  szczypta kardamonu
  • 1-2 goździki
  •  szczypta cynamonu
  • woda
  • miód

Przygotowanie:

Zagotuj wodę w rondelku. Wsyp kawę. Po ok. 2 minutach  dodaj cynamon i kardamon, po kolejnych  goździki, a po następnych 2 minutach imbir. Po przestudzeniu kawy dodaj miód. Nie dodawaj  mleka, gdyż blokuje ono trawienie.

Jak się czujesz? Smakowała?

 

20 thoughts on “Równowaga kwasowo-zasadowa

  1. Rownowaga kwasowo-zasadowa to stan, w ktorym zachowany jest odpowiedni stosunek kationow i anionow w plynach ustrojowych, warunkujacy poprawne pH i prawidlowy przebieg procesow zyciowych. W prostszych slowach to po prostu odpowiednia rownowaga, ktora pozwala utrzymac harmonie w naszym organizmie.

Odpowiedz na „AngelikaAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>