Dlaczego warto jeść zupy w okresie jesienno-zimowym?

Ze względu na małą ilość świeżych warzyw dostępnych w tym okresie warto jeść zupy. Gotowane na bulionie warzywnym są niskokaloryczne, dostarczają dużo witamin oraz minerałów takich jak: fosfor, wapń, żelazo, magnez, potas, fluor, a także beta-karotenu, chlorofilu oraz błonnika. Codzienne zjadanie zup przyczynia się do zachowania zbilansowanej diety. Działają one rozgrzewająco na organizm dzięki czemu zwiększają odporność na infekcje. Jeśli traktujemy je jako pierwsze danie to szybko zaspokaja głód i zmniejsza apetyt. Zupy warto polecić również osobom, które nie przepadają za jedzeniem warzyw, gdyż ze względu na różnorodność składników zawartych w nich możemy im dostarczyć bogaty zestaw składników odżywczych.  Dostarczają one również wodę, która ułatwia trawienie, wspomaga przemianę materii, reguluje ciśnienie krwi, temperaturę ciała, usuwa szkodliwe produkty przemiany materii. Zupy są łatwe w przygotowaniu. Jeśli mamy wcześniej przygotowany bulion to ugotowanie ich nie zajmuje zbyt wiele czasu. Oprócz tego, że jemy je jako pierwsze danie mogą one nam zastąpić śniadanie czy też kolację.

Będąc wielokrotnie w Turcji bardzo polubiłam ich najbardziej popularną zupę Mercimek çorbası gotowaną z czerwonej soczewicy. Próbowałam ją przygotować w Polsce. Stworzyłam swój przepis. Myślę, że niewiele odbiega od oryginału. Polecam wszystkim, którzy jeszcze nie mieli okazji jej jeść.  A teraz kilka słów o soczewicy.

red-lentils-289126_1280

Soczewica to coraz bardziej doceniana roślina strączkowa w Polsce. Jest drugim, po soi źródłem łatwo przyswajalnego białka roślinnego. (ok.85%). Jest niskokaloryczna i ma niski indeks glikemiczny, a także zawiera dużą ilość błonnika.

Zawiera:

  • witaminy z grupy B: B1, B2, B6
  • kwas foliowy
  • magnez
  • fosfor
  • cynk
  • żelazo
  • potas

Ze względu, iż zawiera dużą ilość potasu zapobiega nadciśnieniu krwi, pomaga też w leczeniu miażdżycy, obniżając poziom cholesterolu LDL dzięki zawartemu błonnikowi. Także stabilizuje ona poziom cukru we krwi. Warto polecić ją również kobietom w ciąży oraz osobom skłonnym do anemii ze względu na dużą zawartość żelaza, a także kwasu foliowego, które podwyższają poziom hemoglobiny oraz przyczyniają się do tworzenia erytrocytów. Istnieje kilka rodzajów soczewicy, Najbardziej popularne i dostępne są soczewice: zielona i czerwona. Należą one do produktów lekkostrawnych mimo,że należą do warzyw strączkowych. Jednak powinny unikać je osoby mające problemy z układem pokarmowym, gdyż powoduje wzdęcia oraz zwiększa fermentację w jelitach. Dobrym sposobem na ułatwienie trawienia roślin strączkowych jest dodawanie do gotowania cząbru, czy też majeranku. Bardzo ważne jest w przypadku gotowania soczewicy, aby dodać sól ok. 10 minut przed zakończeniem gotowania. Pozwoli to na zachowanie w pełni walorów smakowych , a także zapobiegnie utracie białka.

Zupa z soczewicy

Składniki:

  • ok. 1 litra bulionu warzywnego
  • 350g soczewicy czerwonej
  • 1 puszka pomidorów ewentualnie passata pomidorowa w kartoniku
  • oliwa
  • 1 cebula
  • 1 ząbek czosnku
  • 1 papryczka peperoni
  • szczypta cząbru
  • sok wyciśnięty z ok. połowy cytryny
  • sól

Przygotowanie:

Kroimy cebulę, papryczkę oraz czosnek. Podsmażamy na oliwie. Dodajemy cząber, a następnie soczewicę. Zalewamy bulionem. Po ok. 10 minutach dodajemy pomidory, solimy i gotujemy jeszcze ok. 10 minut. Następnie blendujemy całość. Dodajemy sok z cytryny do smaku.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>