Dlaczego NNKT-niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe są tak ważne?

NNKT- niezbędne nienasysone kwasy tłuszczowe

są koniecznie potrzebne w codziennej diecie. Nie są wytwarzane przez organizm, dlatego należy je dostarczyć z pożywieniem. Można je podzielić na: jednonienasycone, czyli kwasy z grupy omega-9 oraz wielonienasycone, czyli kwasy z grupy omega-3 i omega-6.

Kwasy omega 9:

  • wpływają korzystnie na obniżenie poziomu cholesterolu całkowitego i frakcji LDL,
  • jednocześnie  podwyższają poziom frakcji HDL.

Kwasy omega 6:

  • działają przeciwzapalnie,
  • zapobiegają miażdżycy,
  • w okresie płodowym wpływają na rozwój  układu nerwowego,
  • u osób dorosłych stymulują prawidłowe przekazywanie impulsów w układzie nerwowym,
  • przeciwdziałają rozwojowi chorób autoimmunologicznych,
  • zmniejszają dolegliwości napięcia przedmiesiączkowego.

Kwasy omega 3

  • usprawniają krążenie krwi
  • zapobiegają zawałom, zmniejszają ryzyko arytmii
  • obniżają poziom ciśnienia krwi
  • chronią przed chorobą wrzodową żołądka i dwunastnicy
  • obniżają ryzyko choroby nowotworowej
  • zwiększają ukrwienie mózgu, usprawniają przesyłanie sygnałów nerwowych
  • zmniejszają krzepliwość krwi
  • są niezbędne do budowy błon komórkowych

Najważniejsze w diecie jest zachowanie odpowiednich proporcji między kwasami omega 6, a 3. Idealny byłby stosunek 1:1, a optymalnie byłoby gdyby stosunek ten wynosił 5:1. Europejska dieta, bogata w tłuszcze nasycone, cholesterol i kwasy tłuszczowe trans powoduje, że jest to najczęściej stosunek 20:1.

Czego należy unikać:

  • produktów zawierających przemysłowe tłuszcze trans, czyli wszelkiego rodzaju margaryny oraz smażonych na olejach w wysokich temperaturach
  • ciastek, chipsów, paluszków, słonych krakersów
  • jedzenia typu fast-food
  • jedzenie typu instant

Co należy ograniczyć:

  • kiełbasy, wędliny
  • tłuste mięsa
  • nabiał

Włącz do codziennej diety produkty bogate w kwasy omega 3

  • oleje roślinne tłoczone na zimno: rzepakowy, lniany, oliwa z oliwek, olej z pestek dyni
  • tłuste ryby morskie: makrela, łosoś, śledź, sardynki
  • owoce morza
  • jaja
  • orzechy włoskie
  • nasiona chia, siemię lniane, sezam
  • hummus
  • tran

A teraz coś na pyszne zdrowe śniadanie. Sezon pomidorowy tuż, tuż…

IMG_6135

Bruschetta z pomidorami i bazylią

 

Składniki:

  • ciemne razowe pieczywo na zakwasie
  • pomidory(polecam bawole serca)
  • bazylia
  • olej lniany
  • czosnek
  • sól, pieprz

Przygotowanie:

Pokrój pomidora na większe kawałki, dodaj sól, świeżo zmielony pieprz, bazylię. Włóż chleb do tostera. W małej miseczce wymieszaj 1 lub 2 łyżki oleju lnianego z wyciśniętym przez praskę czosnkiem. Smaruj pieczywo olejem i nakładaj kawałki pomidorów. Smacznego!

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>